2-nov-2005

Statolatrie

Het probleem met ambtenaren is vaak niet zozeer dat ze lui zijn, maar dat ze niet lui genoeg zijn. In plaats van uit hun neus te eten, hebben de noeste arbeiders van de Taalunie weer eens nieuwe spellingregels verzonnen. Paardebloem dient voortaan te worden geschreven als paardenbloem, ideeënloos wordt ideeëloos en reïntegratie wordt re-integratie. De creativiteit van de Nederlandse overheidsdienaar is grenzeloos.

Dat de overheid destructief te werk gaat jegens de Nederlandse taal is niet opmerkelijk. Het dwarszitten, belasten en kapot reguleren van particulier initiatief zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Opmerkelijk is vooral de volgzaamheid waarmee de Nederlander elke keer weer de idiote ideeën van de overheid ten uitvoer brengt. Er wordt wel veel gejammerd en geklaagd. Ministers worden gekapitteld omdat ze de spellingwijziging hebben goedgekeurd, er verschijnen oproepen om de Taalunie op te heffen, enzovoort.

Nederlanders zien zichzelf graag als een anarchistisch volkje dat zich niet door het gezag laat ringeloren. [...] In werkelijkheid lijdt de Nederlander aan een ernstige vorm van statolatrie. Hij aanbidt de staat, is gezagsgetrouw en onderdanig: een echte slaaf.
Maar de gedachte dat je de overheid ook kunt negeren en gewoon kunt blijven spellen zoals je dat altijd deed, lijkt bij niemand op te komen. Na het nodige gesputter doet iedereen weer braaf wat de overheid van ’m verlangt.

Nederlanders zien zichzelf graag als een anarchistisch volkje dat zich niet door het gezag laat ringeloren. Een volk dat, in de woorden van het befaamde Postbanklied, wars is van betutteling, dat zich niet de wet laat voorschrijven, enzovoort. In werkelijkheid lijdt de Nederlander aan een ernstige vorm van statolatrie. Hij aanbidt de staat, is gezagsgetrouw en onderdanig: een echte slaaf. Nee, erger nog dan een slaaf. Slaven volgen bevelen op omdat ze aan de ketting liggen en zweepslagen vrezen, de Nederlander volgt bevelen op omdat hij van nature slaafs is. Hij beeldt zich zijn eigen ketenen in.

Ik heb een voorstel: houd op met klagen over de Taalunie en over het kabinet. Negeer die idioten gewoon! Geen aandacht aan besteden, dan houden ze vanzelf op. Ik zal hier alvast het goede voorbeeld geven: Ideeënloos! Paardebloem! Reïntegratie!

Schrijvers, journalisten, leraren, redacties, uitgevers! Volg mij! De revolutie lonkt! Jullie hebben niets te verliezen dan jullie ingebeelde ketenen!

Bart Croughs

Deze column verscheen eerder in HP/De Tijd.

Gerelateerde link:
- Wikipedia: Statolatry


Plaats reactie
- 35 reactie(s):

02-nov-2005    Joep

Pannekoekenrestaurant!


02-nov-2005    Chico Lama

ah, voel je je niet net zo bevrijd als prins Claus toen ie zijn stropdas afdeed?

(of op bezoek was bij massamoordenaar Fidel Castro)? sorry, other topic


02-nov-2005    Betaman

Wat Bart voorstelt heet dus "diepe anarchie".


02-nov-2005    Betaman

"Diepuh anarchie", bedoel ik.


02-nov-2005    René

Hele leuke column weer.

Volgens mij heeft Bart alleen niet helemaal gelijk met wat hij stelt. Mensen die geen opleidingen volgen, kunnen de spellingwijziging in principe naast zich neerleggen, maar kinderen die naar school gaan, moeten zich er wel aan houden omdat ze anders lagere cijfers krijgen. Datzelfde geldt voor studenten Nederlands en voor andere studies waar docenten 'het Groene Boekje' volgen.

Ik heb trouwens op zichzelf geen problemen met de spellingwijziging. Ik vind het wel leuk dat de spelling af en toe verandert. Alleen zouden ze bijvoorbeeld het Genootschap Onze Taal erbij moeten betrekken. Nu neemt bijvoorbeeld Medy van der Laan er allerlei beslissingen over en zij is nu niet echt een taalkundige.


02-nov-2005    Anarchowitz - berlusconi5GEEN@SPAMhotmail.com

Wij zijn nog erger dan gezagsgetrouw. In de oorlog waren ambetnaren en politiemensen overijverig om de Duitse Overheid te helpen bij het fysiek uitschakelen van het joodse ras.
Nederlanders moeten eens gaan leren VET SCHIJT te hebben aan tal van doldrieste overheidsmaatregelen. Gewoon niet doen wat de overheid van u vraagt.


02-nov-2005    mrXL - mrxlGEEN@SPAMchello.nl

@Anarchowitz:

Ik zou wel willen, maar als ik als zelfstandige m'n belasting niet betaal, komen ze het met grof geweld halen.


02-nov-2005    M

Eejnerzijds cheejf ik Bawrt wel chelijk dat spelling oowk een form fan oowferheijdsinterfensi is, maawr aandersijjds houwt ie sich wel aan wattie sellufde oowferheijd hem heejft aancheleert toen hai klain was. Waant oowk dat was et chefolg fan een oowferheijdsinchraipe (het soowfeelste), want andewrs hadde we noch chespelt sowals in de middeleejwe.
Dus folches mijj vereewrt hij chewoon een forige regeejring en wel chewoown folslage awrbitrair diechene fan toen hai self kind was en niet befoowrbeeld die fan foor de herfowrming in de jare fijjftig, toewn se moeder kind was.
Asje je echt teejge de reejchels wil afzette, moe je folges mai niet bliwndwech de ouwe adowrere, maawr oowk die chewoown aan je laawrs lappe en folleejdech foowneejties chaan spelle.
Maawr et risicoow is dan natuuwrlek wel dat bai chebrek aan standaard, mense uijt andere streejke fan et land of taawlchebied je dan niet meewr bechraipe. Dus hebbe we toch behoefte aan een standaawrdspelling. Of dat dan die fan onze "Taalunie" moet sijjn is de fraag, maar een standaard lijjkt mijj wel wenselijk in ellek cheval.


02-nov-2005    Diadem

Misschien kunnen we wat dit betreft iets van Duitsland leren?

Daar is niet zo lang geleden ook een nieuwe spelling ingevoerd. Alle grote kranten en tijdschriften boycotten deze spelling echter. Met als logisch gevolg dat de gewone Duitsers dus ook nauwelijks met de nieuwe spelling in aanraking komen, en hem dus ook niet overnemen. Hoe dit precies op de scholen gaat weet ik niet, maar ik denk eigenlijk niet veel anders.

Dat moet toch in Nederland ook kunnen?


02-nov-2005    Rick

Toch zou Bart het maar wat leuk vinden als de Nederlandse Taalunie zijn bedenksel "Statolatrie" in het volgende groene boekje zou verwerken!!

Toegegeven hè Bart? je bent ook maar mens! Waar iemand met een slaafse natuur ambtenaartje wordt, wordt iemand met een narcistische natuur columnist! Heerlijk hè? Het wordt je gegunt!


02-nov-2005    Chico Lama

het is allemaal wel grappig wat Bart schrijft enzo, maar hij maakt door een relatief onbelangrijk punt aan te kaarten (NL spelling) wel een heel belangrijk punt: overheden kunnen alleen overleven als ze gesteund worden door de bevplking. zodra de mensen de bevelen van de overheid gewoon gaan negeren, is het afgelopen met ze


02-nov-2005    Duns Ouray

Bart Croughs heeft groot gelijk. Ik doe al jaaaren niet meer mee aan spellingshervormingen. Daar gaat ie:

classieke muziek, het capitalisme, de practijk, ...


... en u zult echt vrij zijn!


02-nov-2005    Chico Lama

gevaar bestaat ook hier weer dat een gebrek aan staatsregels wordt verward met gebrek aan regels per se...


02-nov-2005    M

@tsjikkoow laama

Heejlemaal meej eejns.
Sowals ik al seij: "Of dat dan die fan onze "Taalunie" moet sijjn is de fraag, maar een standaard lijjkt mijj wel wenselijk in ellek cheval."


02-nov-2005    René

Rick schrijft: "Toch zou Bart het maar wat leuk vinden als de Nederlandse Taalunie zijn bedenksel "Statolatrie" in het volgende groene boekje zou verwerken!!

Toegegeven hè Bart? je bent ook maar mens! Waar iemand met een slaafse natuur ambtenaartje wordt, wordt iemand met een narcistische natuur columnist! Heerlijk hè? Het wordt je gegunt!"

Waarom speel je op de persoon? Je kunt je toch gewoon tot de inhoud van Barts column beperken?


02-nov-2005    René

Chico Lama: "het is allemaal wel grappig wat Bart schrijft enzo, maar hij maakt door een relatief onbelangrijk punt aan te kaarten (NL spelling) wel een heel belangrijk punt: overheden kunnen alleen overleven als ze gesteund worden door de bevplking. zodra de mensen de bevelen van de overheid gewoon gaan negeren, is het afgelopen met ze"

Mee eens.


02-nov-2005    M

Rene, Chico,

Mee eens als we dat collectief doen.
Maar de overheid is -zoals elke andere goed georganiseerde misdaadbende- veel sterker dan het individu.

Dus om in je eentje zomaar ineens te beslissen geen belasting meer te betalen, is nogal gewaagd.
Als morgen evenwel iedereen (of toch in elk geval pakweg een half miljoen mensen) dit besluit, dan heeft de overheid een probleem.

Of misschien ook wel niet, want wie zegt dat zij iedereen gelijktijdig moet aanpakken?
Wellicht besluit ze gewoon burocratisch in alfabetische volgorde de ongehoorzame burgers aan te pakken.
Van capaciteitsprobleem is immers geen sprake als je elke ongehoorzame afzonderlijk aanpakt.

Door vervolgens in de media luid te schreeuwen wat er met de A's -mensen wier familienaam met een A begint- gebeurt (extra naheffing, boete, opsluiting met dwangarbeid ...) en een generaal pardon af te kondigen voor wie zich alsnog "overgeeft", zullen de meeste helden van het eerste uur vermoedelijk alsnog capituleren.

Resultaat is dan ook dat de actie succesvol gebroken werd en de staat door een sublieme combinatie van een verdeel en heers politiek en een prisoners dillema te spelen toch triomfeert over desnoods 500.000 burgers, zelfs als dit aantal het aantal policisten, militairen en belastingambtenaren te boven gaat.

Iets triviaals als of een journalist (of een hele reeks) de nieuwe spelling volgt of niet, kan hen vermoedelijk niet veel schelen, maar kijk maar wat er gebeurt als je weigert je "beschermgeld" af te dragen.

Dat is in Duitsland niet anders, dunkt me.


02-nov-2005    van Dorp

Jan Molendijk is een revolutionair!


02-nov-2005    René

@ M: Volgens mij is er onder politiek-filosofen consensus over dat de overheid afhankelijk is van de publieke opinie. Het schijnt zo te zijn dat zelfs het leger niet in staat is om een overheid in stand te houden als de burgers niet meer vinden dat die legitiem is. Maar wat precies de onderbouwing van die stelling is, weet ik niet.


02-nov-2005    Betaman

Moet het trouwens niet "etatolatrie" zijn, hmmm?


02-nov-2005    M

Rene,

Volgens mij theoretiseer je dan over hoe een democratie er zou moeten uitzien.
Maar wat te denken van (al dan niet verkapte) dictaturen?

Bovendien: democratie is slechts een dictatuur van de meerderheid.
En soms is nationale meerderheid in volledige regio's totaal niet de regionale meerderheid.
Denk aan wat bv. Chechenen (spelling?) denken van de ("elders") democratisch gekozen Putin.


02-nov-2005    martin

Betaman vraagt zich af:

"Moet het trouwens niet "etatolatrie" zijn, hmmm?"

Klinkt als een winkel waar je bonbons kunt kopen...


02-nov-2005    R.K.

Wat kost die CUT-commissie ons per jaar ? Is dat ook 76.000 Euro's per jaar voor 2 uurtjes in de week?

Wat mij betreft wordt dat hele Haagse-Ridderhof-groepje eens doorgelicht en opzouten met die nutteloze commissies waar de burger gemiddeld per persoon zo'n 200 euro voor betaald.

Ze presenteren alleen maar nutteloze onderzoeksrapporten waar ze ook nog eens niets mee doen..


03-nov-2005    Henk, het origineel

..dat laatste kan ik dan wel weer waarderen.


03-nov-2005    Quirium

Krijgen we er dank zij de nieuwste spelling er een nieuw woord met zes aaneengesloten klinkers bij? Ayeaye? of blijft het Aye-aye?
alleszins wil ik koeieuier terug.
en ook:
ruggegraat! pannekoek! kop van Jut! kattebelletje! Christus! dronkeman! ikfiguur! paddestoel! kennismakingsgesprek! hekseketel! smartegeld! apegapen! spellingsprobleem!

statolatrie of state-olatrie?
tien-voor-taal? meer-vrijheid?
Noumoe, wat een geemmer.


04-nov-2005    Henk, het origineel

Zeeëendeëieren?


04-nov-2005    Beek

Papegaaieeieren. R.I.P.


04-nov-2005    M

Kraaieeieaaier


04-nov-2005    Henk, het origineel

Touché


09-nov-2005    Meeeh

Straks kun je niks meer vinden in zoekmachines als er 10 verschillende spellingen voor 1 woord bestaan. Daarom zou eenheid van een taal wel handig zijn. Of je gaat natuurlijk daar zoeken waar de meeste dingen te vinden zijn, namelijk in het Engels.


09-nov-2005    M

Tja ... tot men ook in die taal met verschillende spellingen gaat werken.

Misschien zal het Chinese schrift daarom triomferen. Door met karakters te werken die in feite pictogrammen zijn, doet de uitspraak er niet toe want er is in feite geen spelling doch een optische weergave.

Daarom ook dat zowel Mandarijnen als Kantonezen mekaars teksten kunnen lezen.


11-nov-2005    Armin

Nadeel van die Chinese tekens is weer dat er zo moeilijk een toetsenbord van te maken is dat past op een bureau ...


12-nov-2005    Michielsens (weer terug uit China)

Armin,

Dit zou slechts kloppen als je voor elk karakter een toets wil, maar de karakters zijn zelf opgebouwd uit onderdelen.

Een Chinees Nokia-mobieltje met maar zoveel toetsen als het onze kan SMS-en in karakters omdat (met wat software) gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om karakters op te bouwen.

Goed, dan moet je misschien wel 5 toetsaanslagen maken om 1 karakter te schrijven, maar een karakter is geen letter doch een heel woord dus is het niet inefficienter dan wanneer wij met ons alfabet een heel woord moeten spellen met een x-aantal letters.


24-jul-2006    Eelco

"Heejlemaal meej eejns.
Sowals ik al seij: "Of dat dan die fan onze "Taalunie" moet sijjn is de fraag, maar een standaard lijjkt mijj wel wenselijk in ellek cheval."

Gelul. Ik heb er alle vertrouwen in dat u uzelf verstaanbaar kunt maken mocht u daar behoefte aan hebben. Dat zal alleen maar makkelijker zijn als taal zich wat flezibeler en kneedbaarder opstelt.


25-apr-2008    Marc - cramdutchGEEN@SPAMhotmail.com

Tja, wat ongehoorzaam zijn is wel principeel en soms ook wel leuk maar uiteindelijk krijg je te maken met de onverbiddelijke wet en de nare gevolgen daarvan.

Daarnaast blijkt het nog je eigen schuld te zijn ook want de overheid heb je zelf gekozen en dus de wetten ook. Jaren lang vechten heeft nog een ander gevolg, hartproblemen en frustraties en je gaat je medemens ook van alles de schuld geven want zonder 'hun' zou je niet zulke idioten hebben bij de overheid die jouw leven verzieken.

De oplossing lag tenslotte in immigratie en dat beste mensen, kan ik u ZEER AANBEVELEN!

Ik lees met zeer veel genoegen de stukjes op deze website en realiseer me telkens weer dat ik voor mijzelf en mijn gezin de allerbeste oplossing heb gekozen. Nederland mag voor mij onder water lopen, ik zou er alleen nog maar om kunnen lachen.


 
 
Printversie Email dit artikel




MeerVrijheid 2001 - 2007