2-jul-2003

Taalpolitie

Op deze webpagina staat een overzicht van woorden die in Amerikaanse schoolboeken vermeden dienen te worden, omdat ze weleens aanstootgevend zouden kunnen zijn. De lijst is een compilatie van verschillende richtlijnen van uitgevers en overheidsinstellingen. Deze taalpolitie is eigenlijk een tot in het absurde doorgeschoten vorm van politieke correctheid. Je mag niks zeggen wat ook maar in de verste verte zou kunnen worden geïnterpreteerd als discriminerend, stigmatiserend, bevooroordeeld of ongevoelig.

Om te beginnen zijn er de pure eufemismen, die eigenlijk niks veranderen aan wat er wordt gezegd. Zo moet "deaf" worden vervangen door "a person with loss of hearing", "the blind" door "people who are blind" en "the elderly" door "older people". Bij eufemismen treedt altijd een soort inflatie op. Als er een nieuw woord voor iets wordt bedacht, dan wordt het nieuwe woord steevast na verloop van tijd op haar beurt stigmatiserend, waardoor er weer een nieuw eufemisme nodig is. Die woordvervanging kan oneindig lang doorgaan. Zo was vroeger "mentally ill" al een soort eufemisme voor "crazy". Nu is ook dat verboden en moet het "person with a mental or emotional disability" worden. Negers werden vroeger "niggers" genoemd, toen "negros", toen "blacks" en tegenwoordig "African Americans".

Ironisch genoeg is juist het continu vervangen van woorden door eufemismen eigenlijk een vorm van stigmatisering. Blanken werden bijvoorbeeld altijd al "white people" genoemd. Blijkbaar is er met blanken niet mis en dus hoeft er ook geen nieuw woord voor te worden verzonnen. Met zwarten is blijkbaar wel iets mis, anders zou het woord ervoor niet steeds na verloop van tijd als stigmatiserend worden gezien.

Verder zijn er woorden die vervangen moet worden, omdat ze bijvoorbeeld seksistisch zijn. Zo moet het woord "heroine" worden vervangen door "hero". Dit is een grappige omwenteling ten opzichte van vroeger. Toen werd juist het gebruik van vrouwelijk woorden gepredikt, omdat de mannelijke woorden seksistisch waren. Nu is juist het vrouwelijke woord seksistisch, terwijl het mannelijke woord als sekseneutraal wordt gezien. Behalve natuurlijk als het woord expliciet mannelijk is. Zo moet "founding fathers" worden vervangen door "the founders" of "the framers". Het feit dat de opstellers van de onafhankelijkheidsverklaring en de grondwet allemaal mannen waren, is blijkbaar geen excuus. En "Adam and Eve" moet worden vervangen worden door "Eve en Adam", om aan te geven dat de man niet belangrijker is dan de vrouw.


Politiek incorrect
Voor een aantal woorden is geen vervanging. Die concepten zijn blijkbaar zo door en door slecht dat ze helemaal zijn verboden. Voorbeelden: "God", "devil", "hell", "western" en "dialect" (etnocentrisch). Vermakelijk is dat sommige woorden wel zijn toegestaan, mits ze niet gebruikt worden voor groepen waarbij dat stigmatiserend is. Zo mag het woord "drunken" wel gebruikt worden, maar het mag niet gebruikt worden voor indianen. Maar alcoholisme komt juist veel voor onder indianen in Amerika. Blijkbaar is het zo dat juist omdat dronken indianen veel voorkomen, je het niet mag hebben over dronken indianen. Zo wordt taal een instrument om de waarheid te ontkennen.

De illustraties in schoolboeken die vermeden dienen te worden volgen hetzelfde patroon: juist associaties tussen groepen en negatieve dingen die in werkelijkheid veel voorkomen zijn verboden. Voorbeelden:
  • meisjes afgebeeld als vreedzaam, emotioneel en warm
  • jongens als sterk, ruw en concurrerend
  • mannen en jongens afgebeeld als groter dan vrouwen
  • vrouwen afgebeeld als lerares, moeder, verpleegster of secretaresse
  • negers die in een sloppenwijk wonen
  • een indiaan die op een reservaat woont
  • Aziaten als heel intelligent en goed op school
  • Latijns-Amerikanen als warmbloeding, expressief en emotioneel
  • ouderen als zwak, ziek of afhankelijk
Kortom, het moderne schoolboek als een politiek correct sprookjesboek. De richtlijnen betreffen niet een directe wettelijke plicht, maar zijn vooral een vorm van zelfcensuur van uitgevers. Aan de andere kant is het feit dat overheidsinstellingen dit soort richtlijnen ook maken wel verontrustend. Gezien het feit dat het schoolsysteem grotendeels een monopolie is van de staat, zou het best kunnen dat de overheid daarmee toch een grote invloed heeft op de schoolboeken die afzonderlijke scholen kiezen. En de particuliere uitgevers passen zich vervolgens aan de vraag aan en produceren dus politiek correcte boeken.

Helaas lijkt het er op dat men een hele generatie ultrapolitiek correcte kinderen probeert te creëren. Gelukkig maar dat er buiten de schoolboeken nog een echte wereld is en dat kinderen uiteindelijk slim genoeg zullen zijn om het onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Maar helaas zal waarschijnlijk toch een deel van deze politiek correcte mentaliteit blijven hangen. Mensen worden nou eenmaal behoorlijk beïnvloed door wat ze van anderen leren, vooral in hun jeugd. En het moge duidelijk zijn dat politieke correctheid geen toonbeeld van tolerant denken is, maar precies het omgekeerde.

Sinds jaar en dag komt bijna alles uit Amerika, zowel op technologisch als op cultureel gebied. Zowel goede dingen (zoals McDonalds, jeans, Holywood films, vrijheidsfilosofie) als slechte dingen (zoals McDonalds, "positieve" discriminatie, politieke correctheid). Gelukkig denk ik niet dat de taalpolitie al te veel voet aan de grond in Nederland zal krijgen. Daar zijn wij Nederlanders te nuchter voor. Hoop ik.

Henry Sturman

Gerelateerde links:
- Verboden woordenlijst
- Education after the culture wars
- Cursus "Politiek Correct Bewustworden"
- In de naam van de vrouw, de homo en de allochtoon

Plaats reactie - 17 reactie(s):

02-jul-2003    Joost Majoor - jbmajoorGEEN@SPAMbart.nl

In Nederland kunnen we er wat van met antiracisme lesjes van 'progressieve' comite's, maar dit in Amerika slaat alles. Je mag het niet zeggen, maar 100 meter verder op kun je aan blaffers komen. Alcohol voor 21 jaar is taboe, maar rijden mag voor je 18e en drugsgebruik wordt met overvolle gevangenissen opgelost.

Politiek correct = politiek corrupt. Newspeak (George Orwell) in optima forma :-(


02-jul-2003    Carlos

Je moet wel heel erg een mens met visuele uitdagingen zijn om niet te zien dat hier niets van deugd. Volgens mij mensen met een "mental and emotional disability" die dit gelanceerd hebben.


02-jul-2003    Jim

Check www.xs4all.nl/~jimed. Klik ok 'Chatten!'


02-jul-2003    Aschwin de Wolf

Bart Croughs zei al eens dat Europa alleen de slechte dingen uit de VS importeert. De betere aspecten van de VS zoals volledige vrijheid van meningsuiting, een flexibere arbeidsmarkt, lagere belastingen etc. worden over het algemeen als verkeerd gezien. Alleen de meest puriteinse autoritaire ideeen spreken de Europeanen aan.

Dat socialisten en "progressieven" alleen nog maar bezig zijn de empirische realiteit te negeren, en wishful thinking tot beleidsstandaard hebben verheven, is een goede indicatie dat deze stroming intellectueel volstrekt failliet is.


02-jul-2003    Erik

Kennelijk denken sommige mensen dat de wereld verbeterd kan worden door het taalgebruik aan te passen. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo treurig was. Zitten hier overigens alleen 'progressieven' achter, of zitten er ook conservatieve mensen in dit complot? De evolutietheorie schijnt bijvoorbeeld ook niet meer voor te komen in veel Amerikaanse schoolboeken.

Ik denk niet dat Europeanen hier de Amerikanen achterna gaan, gelukkig maar. Mij is het overigens tijdens een wat langer verblijf in de VS wel opgevallen dat de autoriteiten burgers vooral als een potentieel probleem en mogelijke wetsovertreder benaderen. In andere landen heb ik dat nooit zo ervaren. Een biertje bestellen is verdacht en reden om naar je ID te vragen. Schuin oversteken van een zebrapad leidde tot een boze politieagent. Met een groepje mensen op straat kletsen is verdacht en zelfs verboden vanwege een samenscholingsverbod (Washington DC). Op luchthavens word je net niet uitgekleed, maar hier is het meeste wel mee gezegd. Kortom, misschien past de taalcampagne wel in een overheidsstreven naar een verdere vervolmaking van Amerikaanse burgers tot perfecte kuddedieren!


02-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Wat een misverstanden weer over de VS! Ten eerste betreft het geen lijst van de overheid, maar een lijst samengesteld door uitgevers ONDER DRUK VAN LINKSE EN RECHTSE ACTIEGROEPEN. Je ziet hier dus het omgekeerde van wat Liberariers beweren, nl dat alleen de overheid fouten maakt. De privesector geeft hier snel toe aan schreeuwers van links en rechts, anders verkopen ze geen boeken. Overheid heeft hier niets mee te maken.

Dan schreeuwt er iemand dat je op de hoek wel wapens mag kopen maar geen woorden zou mogen zeggen die op deze lijst voorkomen. Onzin, natuurlijk: je mag deze woorden wel zeggen, of het over bepaalde onderwerpen hebben, er is alleen een lijst samengesteld waarin GESUGGEREERD wordt dat ze niet in schoolboeken gebruikt dienen te worden. Er is dus geen sprake van hypocrisie.

OM de verhalen over de VS *nog* sensationeler te maken, wordt er vervolgens gesteld dat 'evolutie niet in de schoolboeken mag'. O. Weet ik niets van. In enekele landelijke gebieden is er inderdaad sprake van 'evolutietheorie versus creationisme', maar in alle schoolboeken in de VS komt evolutie VERPLICHT aan bod.

Dat laatste is overigens niet zo in nederland, waar generatielange Christelijk invloed op het onderwijs evolutie uit de scholen heeft weten te houden.

De aanval op Politiek Correctheid is terecht, maar verder is dit een BIJZONDER slecht artikel. In feite, gezien het feit dat uitgevers om winst werken, zou je op basis van deze woordenlijst kunnen beargumenteren dat de overheid zich met het onderwijs dient te bemoeien.


03-jul-2003    yves

Dat het gaat om richtlijnen staat er ook letterlijk in het stukje. Het zou gaan om een probleem van doorgeschoten politieke correctheid. Niet van te weinig overheid. Iedereen mag aan een woord de betekenis toekennen die hij wil, als je de enige bent schiet je er niet veel mee op. Als iedereen er dezelfde betekenis aan geeft is er geen probleem. Maar met woorden kun je ook gedachten proberen te beinvloeden, dit is niet meteen een libertarisch idee, eerder is het brainwashen, iets wat mensen doen die macht over iemand willen hebben. Als je een paar PC geestesgenoten hebt, en je slaagt erin je taalgebruik aan producenten van schoolboeken op te dringen schiet het ook op. En wie beslist erover welke schoolboeken waar gebruikt worden? Voor staatsscholen zijn dit in ieder geval ambtenaren. Ik betwijfel of er staatsscholen zijn zonder politiek correcte schoolboeken. Andere scholen zullen mogelijk last krijgen als ze niet politiek correct genoeg zijn. Het is maar de vraag of de leerlingen, of hun ouders echt zitten te wachten op het politiek correcte taalgebruik. Van vrije keuzes is hier geen sprake. Er zullen wel ouders op de vingers getikt worden door hun kinderen.


03-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Je hebt gelijk: het gaat hier over een algemeen verschijnsel: machtsmisbruik en psychologische manipulatie. De hoofdschuldigen zijn politieke fanatici, zoals zo vaak als er maatschappelijke onrust is, in dit geval Amerikaanse actiegroepen, van links en van rechts.

Mijn algemene punt is dat bedrijven zoals uitgevers zich makkelijk laten manipuleren.


03-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Yves schrijft>>Dat het gaat om richtlijnen staat er ook letterlijk in het stukje. Het zou gaan om een probleem van doorgeschoten politieke correctheid. Niet van te weinig overheid.

Erik schrijft>> Een biertje bestellen is verdacht en reden om naar je ID te vragen.

**Ik woon al 22 jaar in de VS, nooit moeite gehad met biertjes bestellen. Het is wel zo dat op verkooppunten die geen bars zijn naar je ID gevraagd kan worden, omdat alcohol+auto's een onmogelijke combinatie is.

Erik>>Schuin oversteken van een zebrapad leidde tot een boze politieagent. Met een groepje mensen op straat kletsen is verdacht en zelfs verboden vanwege een samenscholingsverbod (Washington DC).

**Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, of iets in deze trant meegemaakt. 'Met een groepje mensen op traat kletsen is verdacht'???? Wie verdenkt je dan, en waarvan? En verboden is het al helemaal niet.

Erik>>Op luchthavens word je net niet uitgekleed, maar hier is het meeste wel mee gezegd.

**Reius ook al 22 jaar heen en weer tussen NL en VS; nog nooit bij benadering uitgekleed.

Erik>>Kortom, misschien past de taalcampagne wel in een overheidsstreven naar een verdere vervolmaking van Amerikaanse burgers tot perfecte kuddedieren!

Zoals Yves zegt is er helemaal geen sprake van overheidsstrevens. Noch is Bill Gates een kuddedier, of Willam Burroughs, of Madonna, of Hillary Clinton, of de bandleden van Rage Against The Machine, of Lyndon LaRouche, of John Irving, of Neil Young, of Graham Nash.

Ik kan je aanraden eens boven het nivo 'Duitsers zijn dik; Belgen dom, en Amerikanen belachelijk' nivo uit te stijgen.

Je bent niet lekker met je 'samenscholingsverbod'.


03-jul-2003    Erik

Koos,

Mijn opmerkingen zijn niet gebaseerd op vooroordelen, maar op eigen ervaringen, zoals ik ook aangeef. Wellicht heb ik net pech gehad. Het is in ieder geval een rare gewaarwording om met een groepje mensen van eind twintig, begin dertig op vrijdagavond in een restaurant te gaan zitten en erachter te komen dat het bedienend personeel niet van plan is om bier of wijn te schenken omdat mensen hun paspoort en rijbewijs in het hotel hebben laten liggen. Verder waren de autoriteiten in Washington DC wellicht wat gespannen omdat anti-globalisten destijds een paar maanden daarvoor het zakencentrum op stelten hadden gezet. In ieder geval bleef er na ruim twee maanden in de VS een bepaald beeld hangen. Dit beeld is zeer positief; ik vind Amerika een fascinerend en mooi land en verder vind ik Amerikanen over het algemeen zeer vriendelijk en open. Deze vriendelijkheid strekt zich helaas niet uit tot overheidsfunctionarissen, is mijn ervaring. Toevallig maakte ik een paar maanden geleden weer een tussenstop op de luchthaven van Miami en daar was het weer hetzelfde verhaal. Op Schiphol mag je bij een overstap fijn tax free gaan winkelen of zo; op de luchthaven van Miami mag je eerst een uur in de rij staan bij de douane en vervolgens word je met je medepassagiers uit 'veiligheidsoverwegingen' voor de rest van de tijd in een glazen hok gestopt waar zelfs nog geen frisdrankautomaat staat. Er zal best een goede reden voor zijn om mij niet vrij te laten rondlopen op het vliegveld van Miami, maar het maakt niet zo'n vriendelijke indruk.


05-jul-2003    yves

Je had nog geluk dat je geen Belg bent. Het Belgisch paspoort staat te boek als het meest frauduleuze officiële document ter wereld. Je bent er nog in geraakt, dat kan niet iedere Belg zeggen. Zondermeer retourvlucht! Dank U dikke Louis! "Ze vermoedden dat ik een terrorist was, maar ik mocht toch terug naar België, het land van ranzige melk en honing."


05-jul-2003    René

Wat politieke correctheid in schoolboeken betreft: ik vind het elke keer weer grappig dat je op de middelbare school wel allerlei verwijzingen naar Keynes tegenkomt maar nooit bijvoorbeeld naar Ludwig von Mises of de Oostenrijkse school.


06-jul-2003    yves

Een dergelijk probleem heb ik zelf ook meegemaakt. De leraar was nogal links, evenwel kon eender wat gezegd worden. Oostenrijkse school werd niet onderwezen, toch is de kapitaaltheorie essentiëel. Ook aan de KUL niets van gehoord. Elders zal het wel niet beter geweest zijn. Toch herinner ik me de uitspraak van de leraar vijfde klas : liberté, égalité, fraternité, et la mort aux autres, inductief redeneren is foutief, de weg naar de hel. Hij heeft alles onderwezen wat hij wist, binnen of buiten programma, helaas geen economie, die zou zeker Oostenrijks geweest zijn. Wat het paspoort probleem aangaat : in NL zijn reeds enkele onderzoekscommissies geweest inzake paspoorten. Niet zo in België. De pasoorten werden her en der gepikt, in groten getale, corrupte ambtenaren hebben aan Jan en Piet Snot tegen betaling een paspoort afgeleverd. Intussen werd in enkele gemeenten een nieuw paspoort project opgestart, zoals Jabbeke, omwille van allerhande voordelen. Omwille van bepaalde voordelen in een verre toekomst. Nou moe, de VS eisen zo'n paspoort nu meteen, of je nu in Jabbeke woont of niet. Wat in België wettig is, is het geenszins in de VS. Een geldig paspoort in België is superverdacht in de VS. Retour dus, als je geen paspoort hebt met een chip, dat toch in Belgïe geldig is. Louis en tutti quanti hebben reeds goed hun best gedaan om de boel naar de kloten te helpen, en beterschap is niet in zicht. Zelfs Tyl Uilenspiegel Lippens vindt dat belangrijke bedrijfsleiders maar eens goed hun mening moeten zeggen. Hij zou alvast voor anoniem podium kunnen spelen, het is evenwel maar de vraag of een beroep dat dermate gekraakt is door de scholen en de staatsmedia zich nog tijdig zal kunnen herstellen. Meer emigratie, minder immigratie van mensen die willen werken. Dit betekent inflatie. Deze uitdaging, daar spraakt niemand over, de overige uitdagingen zijn gekend. Wie over een jaar of zeven nog in Belgïe woont is goed gek. Zeg niet dat ik het niet gezegd heb.

Yves


07-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Erik,

Je stelling dat er in Washington DC een 'samenschilingsverbod' zou heersen of dat de overheid lijsten bij zou houden van verboden woorden - want dat zeg je eigenlijk - geven helaas toch blijk van vooroordelen. Als er ook maar een onconstitutionele APV is staat de ACLU meteen te hinniken, en dat geldt ook voor samenscholingsverboden. Douane op vliegtvelden zijn niet vriendelijk, nee, ben ik onmiddelijk met je eens. Zegt echter niets over Amerika.

Hoe iemand uit een land waar 50% van de bevolking in eendere rijtjeshuizen woont kan klagen over kuddegeest die in de VS heerst snap ik al hemaal niet. Nou ja, onbekend maakt onbemind, za'k maar zeggen.

Groetjes uit het land van Cassius Clay, Jim Morrison, Angela Davis, de stichters van Green Peace ( je hebt gelijk, ik schaam me wel eens voor de VS), de bandleden van Rage Against the Machine, Bill Clinton, Joe Hill, Upton Sinclair, Irving Kristol, the KKK, The Chicago Museum of Technology, The Met in New York; het land van honkbal en the Unabomber. Het land van gevluchte Vietnamezen, Mexicanen, en Los Angeles met zijn 218 talen die er gesproken worden.

Het IS me toch een saaie kuddedierenzooi hier, Erik - niet UIT te houden, gewoon.

Ik hoop dat er snel een sooosjalistiese architect uit Nederland wat rijtjeshuizen of van die Oostblok flats komt bouwen, dan komt er tenminste wat afwisseling in de VS. De Amerikanen die ik ken missen je adviezen dagelijks, en hoen dat je snel weerkomt om hun saaie kuddeleven wat op te fleuren!


07-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Ik emmer nog wat na. Er heerst in Nederland het rotsvaste geloof dat Nederlanders betere mensen zijn: een uitzondering op de kuddedieren in Amerika, de slechte Marokkanen, de messentrekkende Surinamers, noem maar op. Mijn theorie is dat de gemiddelde Nederlander zo geobsedeerd is door de politiek, dat-ie daarom alleen al denkt dat hij een Goed Mensch (tm) is.
Het is een houding die in deze tijd van wereldhandel niet goed overkomt.

Met andere woorden: de bijdrage aan Novib, het geklets over het broeikaseffect, en voila, je hebt 16 miljoen goedzakken bij elkaar, oneindig superieur aan wat je in andere landen vindt. Dat denkt men zelf dan.

Ik heb van de afgelopen 22 jaar er 2 in Nederland doorgebracht door omstandigheden, voornamelijk krantenlezend. Laat me je verzekeren dat Nederlanders geen betere mensen zijn.

Een vrachtewagenchaufeur ergens in Groningen reed per ongeluk een meisje dood bij het achteruitmanoevreren. De man zat getraumatiseerd en overspannen thuis, en als hij buiten kwam riepen de buren treiterend: 'Hee, heb je je rijbewijs al terug?'.

Niet direkt plezierige mensen, die zoiets roepen. In Nederland is men de levenskunst verleerd. Alle hulpverlening is gesocialiseerd, en de kunst van het leven, omgaan met ellende, incluis het juist omgaan met ellende van anderen - sympathie tonen, persoonlijke hulp verlenen - is minder belangrijk dan de vakantie in Verweggistan.

Als ik het enthousiasme en de echte betrokkendheid van Amerikanen die ik ken, dat zich uit in burenhulp of vrijwilligerswerk, vergelijk met het gedrag van de buren van de boven beschreven vrachtwagenchaufeur, dan denk ik dat Nederlanders na 30 jaar gesocialiseerde hulkpverlening nog wel wat van Amerikanen kunnen leren.

Geloof me, beste Erik, je sociale landje kweekt geen betere mensen, en het zou sympatieker overkomen als je je vooroordelen liet vallen.


07-jul-2003    Erik

Koos,

Als je reageert op dingen die mensen niet zeggen en je je hier vervolgens boos over maakt, wordt de discussie verwarrend. Ik schrijf nergens dat de Amerikaanse overheid lijsten van verboden woorden aanlegt. Wel maakte ik uit het oorspronkelijke artikel – dat dus kennelijk niet juist is – op dat de overheid zich gevoelig toont voor ‘politiek correcte’ actiegroepen. De vooroordelen waar jij het over hebt deden zich in dit geval toch echt voor bij de Amerikaanse overheid, die impliciet lijkt te veronderstellen dat mensen niet goed met drank kunnen omgaan en in hun vrije tijd het liefst vliegvelden en binnensteden onveilig maken als ze niet streng in het gareel worden gehouden. Nogmaals, ik praat geen mensen na maar geef slechts weer wat ik zelf heb meegemaakt en wat mijn indrukken zijn. Amerika is een zeer prettig land, en op het gebied van maatschappelijke en economische dynamiek zou ik graag wat meer ‘Amerikaanse toestanden’ in Europa willen terugzien. Dat is echter nog geen reden om *alles* geweldig te vinden.

Verder geef je in je laatste bijdrage aan vooroordelen te willen bestrijden, maar en passant geef je er zelf een hele waslijst van, inclusief je ‘theorie’ dat Nederlanders politiek geobsedeerd zijn (waar blijkt dit uit? Hoge opkomst tijdens verkiezingen? Stijgende ledentallen politieke partijen? Massademonstraties?), dat Nederlanders zichzelf goed vinden en de levenskunst verleerd zijn. Hebben we hier te maken met wetenschappelijke uitspraken, met amateursociologie of wellicht toch met vooroordelen? Ik vind overigens een kruistocht tegen vooroordelen prima, maar heb niet zo'n behoefte om te figureren als de bron ervan.

Groeten uit het land van XTC, oude binnensteden, grachten, sloten, polders, Balkenende, Van Gogh, de Deltawerken, Erasmus, Cruijff, Maxima, VINEX-wijken, gedogen en drukke wegen met kleine auto’s


08-jul-2003    Koos - wilt_comma_koosGEEN@SPAMyahoo.com

Hm, dat ik me boos zou maken heb ik wel eens meer gehoord. Zal wel aan mijn stijl van posten liggen. Ik maak me hier niet boos over; ik moet zeggen dat ik me wel eens erger aan al die misvattingen over de VS.


 
 
Printversie Email dit artikel







MeerVrijheid 2001 - 2007